Företagande och entreprenörskap är i Sverige en bransch som domineras av äldre människor, och av män. En person som förbättrar balansen både när det gäller ålder och kön är Therese Albrechtson, som vid 24 års ålder redan har hunnit starta tre företag, och dessutom gjort det framgångsrikt.
Hon började sin karriär som entreprenör redan efter gymnasiet, då hon valde att starta företaget Bodyguard, istället för att studera på Handels – hon hade motivationen just då, och Handels skulle ju ändå finnas kvar, var hennes resonemang. Det visade sig vara en klok prioritering. Redan efter första halvåret hade Bodyguard gått med en halv miljon kronor i vinst. Företaget säljer en självförsvarssprej som förblindar överfallaren. Det som gör den speciell är att den också sprejar en stark, röd färg, som sitter kvar i en vecka. Det gör att gärningsmannen lätt kan identifieras även om han smiter från platsen. Albrechtson sålde företaget 2009, och det hade då en årlig omsättning på ungefär 6 miljoner kronor.
Sedan dess har hon startat och driver ytterligare två företag: ett mode- och designföretag som kallas Greyzone, och Iboard, som är ett IT-företag som säljer interaktiva whiteboards. Förutom detta har Albrechtson också blivit en förebild för andra unga och kvinnliga entreprenörer, och hon har bland annat skrivit en bok om att våga satsa på att starta företag. Hon håller också föreläsningar för bland annat gymnasieelever. Albrechtson menar att hon har fått utstå en hel del fördomar under sin korta men framgångsrika karriär. Ett tydligt exempel på detta är de gånger hon fått frågan om hon var praktikant när hon suttit med på styrelsemöten. Hon kände att hon aldrig blev behandlad på samma sätt som de äldre männen, och kvinnorna. Därför menar Albrechtson att det som ung företagare är viktigt att tro på sig själv, att övervinna jantelagen och att våga satsa.
Nu menar de hon jobbar med, som fortfarande är betydligt äldre än hon själv, att hon beter sig som om hon vore 48. Kanske har hennes kontakter i företagsvärlden påverkat hennes sätt att tala och föra sig i sitt arbete, men på fritiden är hon fortfarande en ung kvinna, och umgås med väninnor i sin egen ålder. Albrechtson är ett bevis på att man inte behöver ändra den man är för att bli en framgångsrik entreprenör, och att man kan trotsa fördomar om man bara vågar satsa och tror på sig själv.