Sebastian Siemiatkowski

En av Sveriges mest framgångsrika entreprenörer just nu är Klarnas grundare Sebastian Siemiatkowski. Men det är inte en framgång som han fått serverad på silverfat, utan raka motstatsen; han har fått kämpa för den från dag ett.

Siemiatkowskis familj flyttade till Sverige från Polen, och Sebastian växte upp i Uppsala, där han ofta kände ett stort utanförskap. Familjen hade små medel, och föräldrarna skilde sig senare. Siemiatkowski tror att föräldrarnas bråk över ekonomin, och den senare skilsmässan, gjorde att han skulle komma att förknippa rikedom med lycka. När han valde att studera på Handels var det också med just den önskan: att bli rik. Han skulle komma att behöva den motivationen, för många var de som ville säga till honom att hans idé inte skulle fungera, att det han ville göra var omöjligt. Första gången han fick höra det var när han presenterade affärsidén bakom Klarna för första gången, inför bland annat H&M:s ordförande Stefan Persson, Marcus Wallenberg och kungen själv. Av dessa män fick han höra att företagsidén var ogenomtänkt och ogenomförbar. Detta sporrade Siemiatkowski att arbeta ännu hårdare för att förverkliga sin idé.

Han började med tre anställda. Idag har Klarna över 800 anställda. Han driver företaget tillsammans med Niklas Adalberth och Victor Jacobsson, och 2012 värderades Klarna till sex miljarder kronor. Framgången var ett faktum, men Siemiatkowski mötte inte bara hinder från andra, utan också sig själv. Han erkänner själv att han var labil, och antingen mådde hur bra som helst eller var lättretlig och arg. Efter att hans kompanjoner konfronterat honom om hans problem, som bland annat ledde till att han inte kom i tid till möten eller skötte sitt åtagande, tog Siemiatkowski tag i sitt problem och började gå i terapi och psykoanalys.

Klarna har fått kritik efter att det i en gransking av företaget framkommit att många kunder debiterats för försenad betalning, när Klarnas första faktura uteblivit eller kommit för sent. Man menade bland annat att företaget hade satt detta i system. Siemiatkowski dementerade dock uppgifterna, och menade att det skulle vara absurt för företaget att riskera det förtroende som det byggt upp bland företagskunder och privatpersoner för den kortsiktiga inkomst som förseningsavgifter innebär.

Siemiatkowskis ambitioner har inte minskat med framgången. Han arbetar fortfarande lika hårt med att utveckla företaget som han gjorde med att starta det, och han menar själv att målet är att bli nästa H&M eller IKEA. När han når det målet kommer han definitivt att ha överbevisat Persson, Wallenberg och de andra nejsägarna.

 

Sebastian Siemiatkowski 1